عقیم سازی خرگوش، باید ها و نباید های آن

برای خرگوش‌هایی که به صورت جفت یا گروهی زندگی می‌کنند عقیم‌سازی بسیار لازم است عقیم سازی از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و همچنین بارداری‌های ناخواسته پشگیری می‌کند، به روش جراحی که در آن بیضه‌ها به منظور عقیم کردن یا نابارور شدن حیوان  بر داشته می‌شود عقیم سازی یا در اصطلاح پزشکی ارکیدکتومی نیز گفته می‌شود.

مزایای عقیم سازی در خرگوش‌های نر:

ثابت شدن عادات رفتاری در خرگوش

پشگیری از بارداری‌های ناخواسته

کاهش خطر ابتلا به سرطان بیضه و اندام های تولبد مثلی

کاهش استرس ناشی از کم و زیاد شدن هورمون‌های جنسی

پایین آمدن سطح تستسترون و از بین رفتن پرخاشگری در خرگوش نر

 مزایای عقیم‌سازی در خرگوش‌های ماده:

جلوگیری از بارداری‌های بی‌رویه

کاهش احتمال تشکیل تیمورهای پستانی

کاهش پرخاشگری در صورت نگه داشتن دو خرگوش ماده کنار یکدیگر

کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم پیومتر یا عفونت رحم که در خرگوش‌های ماده بسیار کشنده است

بهترین سن برای عقیم‌سازی خرگوش:

اکثر دامپزشکان توصیه می‌کنند که بهترین سن برای عقیم‌سازی خرگوش‌ها ۶ ماهگی می‌باشد.

 

در صورت نگه داشتن جفت خرگوش نر و ماده در کنار یکدیگر با عقیم سازی شما می‌توانید با کاهش استرس و پرخاش از دعوای دو خرگوش با یکدیگر جلوگیری کنید. اگر خرگوش نر خود را عقیم و خرگوش ماده را بدون عقیم سازی رها کنید این عمل باعث بارداری‌های کاذب مکرر و در نتیجه پرخاشگری خرگوش ماده می‌شود.

چگونگی عقیم‌سازی خرگوش:

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شده و نیازی به گرسنه نگه داشتن خرگوش خود از شب قبل نیست قبل از عمل معاینه برای اطمینان از سلامت خرگوش انجام می‌شود. در صورتی که عمل هیچ عارضه‌ای نداشته باشد خرگوش شما معمولاً در مدت زمان بسیار کوتاهی سلامت خود را به دست می‌آورد.

عمل عقیم سازی در خرگوش‌های ماده یک جراحی بزرگ محسوب می‌شود در این عمل رحم و تخمدان‌های خرگوش از طریق یک برش شکمی برداشته شده که ماده‌ها بلافاصله بعد از این عمل دیگر قادر به تولید مثل و بارداری نیستند.

مراقبت‌های بعد از عمل:

در صورت مشاهده نشانه‌های درد در خرگوش بعد از عمل لازم است مسکن‌ها را نیز در خانه استفاده کنید .بعد از عمل حیوان را در محیطی سالم و تمیز نگهداری و تا حد ممکن از فعالیت‌های شدید مانند دویدن که باعث فشار به ناحیه عمل و بخیه‌ها می‌شود جلوگیری کنید

هیچ محدودیت غذایی بعد از عمل وجود ندارد و شما می‌توانید به مانند سابق به خرگوش خود غذا دهید