رژیم غذایی سگ،غذا‌های مناسب برای سگمان چیست؟افرادی که به تازگی سرپرستی سگی را به عهده گرفتند با چالش چه غذایی مناسب سگمان است روبرو می‌شوند. از آنجایی که اکثر این افراد با تغذیه صحیح حیوان آشنایی ندارند باید این نکته را در نظر داشته باشند که تغذیه مناسب و داشتن یک رژیم غذایی سالم برای سگ از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آگاه شدن از رژیم غذایی سالم و درست برای سگتان بیمارستان حیوانات خانگی گیلان این مقاله را برای شما ارائه می‌دهد.

انواع غذای سگ

غذای خشک:

ترکیب مناسبی از تمام مواد مورد نیاز برای سگ ها

قوی‌تر شدن دندان‌ها و فک به دلیل داشتن بافتی سفت

بدون نیاز به نگهداری در یخچال تا پایان تاریخ انقضا

نکات مهم اینکه حتماً غذای خشک رو از برندهای معتبر تهیه کنید و به دلیل نداشتن آب داخل این غذا همیشه آب تازه در اختیار سگتان قرار دهید و برای جلوگیری از بیماریهای کلیوی سگ خودتان را به هیچ وجه محدود به غذای خشک نکنید.

غذای مرطوب و تازه:

غذای مرطوب نیز دارای انواع مواد مغذی بوده و چون خوردن آن راحت تر است بهترین گزینه برای توله سگها و سگ هایی است که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند

این غذا به دلیل دارا بودن آب بهترین انتخاب برای سگهایی است که تمایلی به نوشیدن آب کافی در طول روز ندارند

غذایی که توسط شما تهیه شده و نصف آن پروتئین و نصف دیگر ترکیبی از کربوهیدرات مانند برنج، یا سیب زمینی و سبزیجات مفید برای سگها مانند هویج پخته، نخود فرنگی و … می باشد

با امتحان کردن ذائقه سگتان متوجه ترکیبات مورد علاقه او شوید و در صورتی که می‌خواهید غذای خانگی برای سگ خود آماده کنید می‌توانید از مرغ سبزیجات خانگی مانند نخود، هویج, بروکلی و …، برنج، ماست ساده، ماهی و کدوحلوایی نیز استفاده کنید.

غذاهای کنسروی سگ

شما میتوانید در کنار غذای تازه و غذای خشک، غذاهای کنسروی را برای سگ خود خریداری کنید. غذاهای کنسروی به دلیل داشتن بافتی نرم انتخاب خوبی برای توله سگها بوده و بهتر است اگر سگ چاق و پراشتهایی دارید از غذاهای کنسروی که کربوهیدرات کمتری دارند استفاده نمایید. همچنین اگر سگ شما اضافه وزن دارد میتوانید غذای خشک رژیمی سگ برای او خریداری نمایید.

 

تعداد دفعات غذا دادن به سگ

بهتر است به توله سگ ها بعد از قطع کردن شیر تا شش ماهگی سه تا چهار بار در روز غذا بدهید، بعد از شش ماهگی غذا دادن به سگ دو بار در طول روز کافی خواهد بود، بهتر است بین هر وعده ی غذایی 8 تا 12 ساعت فاصله باشد. ولی سگهای بزرگ میتوانند با یک وعده غذای خوب و کافی، سالم زندگی کنند.

غذا‌های ممنوعه برای سگ ها

بستنی: به دلیل وجود مقدار زیاد قند و لاکتوز که برای برخی از سگها قابل تحمل و مفید نیست. پس به سگ خود بستنی ندهید.

میوه‌ها: انگور و به دنبال آن کشمش باعث نارسایی کلیه میشود، خرمالو، قارچ، آووکادو

سیر: مصرف سیر در سگها باعث ایجاد کم خونی، بالا رفتن ضربان قلب و ضعف خواهد شد. علاوه بر سیر مصرف پیاز، پیازچه و تره فرنگی نیز برای سگ مضر و خطرناک میباشد.

ادویه: به هیچ عنوان از ادویه و نمک در غذای سگ خود استفاده نکنید چرا که ادویه نیز در لیست خوراکیهای مضر برای سگ قرار دارد

آجیل: انواع آجیل به دلیل چربی بالا توسط معده ی سگ هضم نشده و برای او مضر است، خطرناکترین آجیل برای سگ مغز گردو بوده و به شما پیشنهاد میکنیم از دادن گردو به حیوان خودداری کنید، سگ شما تنها مجاز به خوردن بادام هندی و بادام زمینی بدون نمک میباشد.

شکلات: توجه داشته باشید که شکلات را دور از دسترس سگ خود قرار دهید، مصرف شکلات سبب تحریک روند متابولیکی سگ شده و تنها مصرف مقدار کمی از شکلات، سگ را با مشکلات جدی رو به رو خواهد کرد.

از دیگر خوراکیهای مضر برای سگ میتوان به ، سیب زمینی خام، چای و قهوه، زرشک و زعفران، نوشیدنیهای الکلی و آبنبات اشاره کرد.