سينه كاردی چیست؟

سينه كاردي اسم يه بيماري نيست، بلكه زماني كه بيماري هاي ديگر پرنده تحت درمان قرار نگيرد و بيماری طولانی شود و حالت مزمن پيدا كند، عضلات سينه پرنده تحليل رفته و استخوان جناغ حالت بيرون زده پيدا می‌کند كه اصطلاحا به این حالت سينه كاردي ميگویند.
با وزن كردن هفتگي پرنده و مانيتور كردن حالت عمومی آن ميتوان از ابتلا به اين وضعيت جلوگيري کرد چرا كه درمان هر مشكلي زماني كه پرنده به اين حد از لاغري برسد واقعا مشكل خواهد بود.

چند نکته مهم:

پرهاي پرنده سالم بايد به طور كامل بدن پرنده را بپوشاند و هيچ جايی از بدنش خالي از پر نباشد. بعضي از اوقات دیده می‌شود كه براي مثال، پرهاي اطراف چشم يا پشت سر پرنده به صورت موضعي ريخته شده، در مورد اطراف چشم، مي توان به دليل عفونت هاي چشمي، سيستم تنفس فوقاني و يا حتي درد در چشم رخ دهد. پرهاي پشت سر پرنده در اغلب موارد توسط جفت پرنده كنده می‌شود كه این مورد نیز غريزي محسوب شده و جاي نگراني وجود ندارد.
يكي دیگر از چيزهایی كه اكثر صاحبان پرنده نگران آن می‌شوند وجود یک سری خطوط روي نوك پرنده هست كه باعث ميشود صاحب فكر كند نوک پرنده دچار شكستگي شده. اين خطوط در اصل بخاطر پوسته پوسته شدن ماده اي به نام كراتين كه نوك پرنده از آن تشكيل شده ايجاد ميشود و اکثر اوقات به دليل تغذيه نادرست (مثلا نداشتن منبع كلسيمي مناسب در جيره) و يا نداشتن يك سطح مناسب براي پرنده در قفس براي سابيدن نوك به آن ايجاد می‌شود. با توجه به اينكه بيشتر اوقات، چوبي كه به عنوان بستر براي پرنده مورد استفاده قرار می‌گیرد طبيعي و مناسب نيست (يا بيش از حد صيقليه يا خيلي سمباده اي) با برطرف كردن اين عوامل در بیشتر اوقات می‌توان اين مشكل را به سادگي از بين ببرد.
افرادي كه جوجه هاي سرلاكي بزرگ مي كنند احتمالا به اين مشكل برخورد كرده‌اند كه جوجه سرلاك را كلا هضم نمي كند يا دير هضم مي كند. اين مشكل میتواند چندين عامل داشته باشد. خود سرلاك گاها مشكل زاست، و با دما يا قوام نامناسب به جوجه داده شده. جوجه ممكن است دچار انسداد با جسم خارجي شده باشد. روتين ترين عامل هم التهاب باكتريايي و قارچي چينه دان هست كه در جوجه ها با توجه به سن و سيستم ايمني پايين قابل پيش آمدن می‌شود.
بهترين توصيه اين است ک كه قبل از اينكه سر پرستی جوجه ای را بر عهده بگیرید حتما اطلاعات لازم و كافي را از يک متخصص پرندگان گرفته تا در حين دوره جوجه داري نه خود و نه جوجه به مشكل نخورید.

دکتر فائزه رحیمی