چه چیزی باعث ریزش مو در گربه ها می شود؟

ریزش موی گربه ها ممکن است به دلیل تغییر فصل، تغییرات دمایی، و یا حتی ریزش موی طبیعی روزانه رخ دهد. موی گربه ها هم دقیقا مانند ما ممکن است در روز دچار ریزش شود. ولی اگر این ریزش ها بیش از حد معمول باشند و یا به صورت سکه ای در ناحیه‌ایی مو ریختگی مشاهده شود، ممکن است در اثر بیماری یا استرس رخ داده باشد.

یکی از موارد بسیار معمولی که باعث ریزش مو در گربه ها می شود، آلودگی های قارچی است، که سبب ریزش موی سکه ای گربه ها می شود. ناحیه درگیر معمولا قرمز و ملتهب است و شوره در آن قسمت مشاهده می گردد. انگل های پوستی مثل کک و کنه هم با خارش  یا واکنش آلرژیک می توانند سبب ریزش مو در گربه ها شوند.  آلرژی های غذایی گربه علت دیگر ریزش مو در گربه ها هستند. غذاهای خانگی، انواع ادویه ها، غذاهای فرآوری شده و برخی مواد غذایی می توانند سبب ایجاد آلرژی غذایی در گربه ها شود که به صورت ریزش مو خود را نشان می دهد.

مشکلات غدد درون ریز مثل پرکاری تیروئید هم ممکن است سبب ایجاد ریزش مو در گربه ها گردد. گاهی گربه هایی که دچار مشکلات سیستم ادراری هستند، به دلیل درد اقدام به لیس زدن بیش از حد خود می کنند که سبب ایجاد التهاب پوستی و ریزش مو در گربه ها می‌گردد.اگر گربه از چیزی رنج ببرد یا موضوعی آزارش دهد ممکن است دچار ریزش مو گردد.

علت‌های مختلف ریزش موی گربه ها

مرتب کردن افراطی موها

گاهی اوقات گربه شما سلامت  به نظر می رسد ولی به صورت افراطی اقدام به لیسیدن خود و مرتب کردن موهای بدنش می کند. ممکن است برای کاهش استرس اقدام به چنین کاری بکند. این موضوع ریشه در اضطراب متوسط تا شدید گربه ها دارد، این مرتب کردن افراطی کمک به کاهش اضطراب و پرخاش گری گربه ها می کند. گاهی اوقات وقتی گربه ها به صورت ناگهانی در یک موقعیت استرس زا قرار می گیرند. شروع به لیس زدن و مرتب کردن خود می کنند. اگر گربه به مدت طولانی در معرض استرس و تنش باشد.

این رفتار بجای اینکه فقط هنگام استرس رخ دهد. تبدیل به یک عادت اجباری شده که گربه دائما خود را تمیز می کند و لیس می زند. این شرایط “ ریزش موی روانی” نیز نامیده می شود. که یعنی ریزش مویی که در اثر مشکلات عصبی رخ داده است. معمولا ریزش موهای روانی گربه ها در نواحی داخلی ران و اندام ها،کشاله ران، قسمت های مختلف شکم، دم، قسمت های پایین تر پشت رخ می دهد. ریزش موهای روانی گربه ها معمولا قرینه نیست. این نوع ریزش موی گربه فقط در نواحی که زبان گربه به آن دسترسی دارد مشاهده می گردد و معمولا سایر تغییرات پوستی مثل قرمزی، تورم ، التهاب و… نیز مشاهده می گردد.

گربه ها در فصل بهار بیشترین ریزش مو را تجربه می کنند. چرا که موهای بلند و متراکم تری که مناسب زمستان است را از دست می دهند تا در فصل بهار و تابستان خنک بمانند، البته ریزش موی فصلی در گربه های خانگی کمرنگ تر است. چرا که در خانه های ما دما تقریبا ثابت است. ریزش موی فصلی تمامی قسمت های بدن را به صورت یک نواخت درگیر می کند. ممکن است گربه ها بدخلق بشوند، تمایل بیشتری به خواب و استراحت نشان دهند و البته بد غذا یا کم اشتها شوند.

ریزش موی عصبی

گربه شما بیش از حد خودش را لیس می زند و مرتب می کند

گربه شما دچار خارش شده است و سعی در خاراندن خود دارد

تغییری در محیط زندگی گربه بوجود آمده به تازگی به محل جدیدی نقل مکان کرده اید

گربه شما به تازگی واکسن زده جراحی داشته یا به دامپزشکی مراجعه کرده اید

عدم رعایت بهداشت و ریزش مو

گربه ها موجودات ذاتا تمیزی هستند. ولی نیاز است ماهی یک بار با شامپوی مناسب شست و شو شوند، البته برس کشی مناسب با برس مخصوص حداقل روزی یک بار ضروری است، برس کشی به خارج کردن موهای سست شده و در آستانه ریزش کمک می کند. تا موی کمتری در محیط بریزد، همچنین از نمدی شدن موهای گربه جلوگیری می شود، پس گربه راحت تر می تواند خودش را تمیز کند. برس کشی با تحریک جریان خون از ریزش موی گربه ها جلوگیری می کند. برس کشی منظم گربه ها به کاهش احتمال ابتلا به گلوله مویی جلوگیری می کند.

قارچ پوستی و ریزش مو

گربه ها نسبت به آلودگی های قارچی حساس هستند. معمولا نژاد هایی مثل پرشین نسبت به آلودگی های قارچی حساس تر هستند. گربه هایی که از پرورش گاه ها و محیط های شلوغ به سرپرستی گرفته می شوند، معمولا به قارچ های پوستی مبتلا هستند. برای تشخیص قطعی ابتلا گره به قارچ پوستی می توان از پوست ناحیه درگیر و شوره های آن نمونه مستقیم تهیه کرد، روی آن قطره ای  KOH  و با میکروسکوپ بررسی کرد یا می توان از لامپ وود استفاده کرد. البته لامپ وود قادر به نشان دادن آلودگی های همه گونه های قارچی نیست. آلودگی های قارچی پوستی خارش شدید دارند و معمولا به سادگی درمان می شوند، اگر گربه شما به قارچ پوستی مبتلا شد، مراقب باشید، چون ممکن است به شما منتقل شود، البته درمان آلودگی های قارچی در انسان ها نیز بسیار ساده است.

کنترل ریزش مو در گربه ها

استفاده از جاروبرقی و پرزگیر

با استفاده از جاروبرقی، جاروهای رباتیک و یا انواع پرزگیر ها می توانید موهای ریخته شده راجمع آوری کنید.

برس کشی منظم

برس کشی منظم با خارج کردن موهای از بین رفته از بدن گربه به کاهش موهایی که روی زمین و مبلمان می ریزد کمک می کند. البته برس کشی منظم جریان خون در پوست گربه ها را افزایش می دهد که همین امر به کاهش ریزش موی گربه ها کمک می کند. حتما بعد از برس کشی به گربه غذا یا تشویقی بدهید.

کوتاه کردن موهای گربه

اگر از ریزش موی گربه خود خسته هستید، به خصوص در فصل بهار که ریزش موی گربه ها به اوج خودش می رسد. می توانید موهای گربه تان را کوتاه کنید. با این روش حداقل به مدت سه ماه از ریزش موی گربه در امان هستید.

غذای با کیفیت

گربه ها باید غذای با کیفیت حاوی امگا3 و امگا 6 مصرف کنند تا رشد موی خوبی داشته باشند و کم تر دچار ریزش مو شوند. برای کاهش ریزش موی گربه ها می توانید از انواع غذاهای تجاری حاوی امگا 3 و 6 ، غذاهای تجاری طراحی شده برای حفظ سلامت پوست و مو و انواع مکمل های مخصوص گربه ها استفاده کنید، غذاهای خانگی معمولا بالانس خوبی ندارند و باعث بدغذایی گربه ها می شوند، بهتر است گربه ها غذای خشک مرغوب و در کنار آن انواع سوپ یا کنسروهای مخصوص گربه ها را مصرف کنند.